טיפים לפרישה מוקדמת

מזל טוב – הבוס קרא לך והציע לך לצאת לפנסיה מוקדמת. בין אם המהלך היה מפתיע או צפוי, השאלה היא מה עושים עכשיו? והכוונה בעיקר להיבט הפיננסי עם היציאה לפנסיה. כי מעבר לעובדה שיציאה לפנסיה מוקדמת עלולה להיות "מכת מוות" לעובדים שלא יודעים מה לעשות למחרת, מדובר גם במבצע פיננסי לא פשוט מבחינת התנהלות ללא הכנסה מעבודה, גם כאשר יש לכם קצבה מכובדת.

אז לאלה שקיבלו, או עומדים לקבל הצעה "מפתה" מהבוס, להלן מספר טיפים לפרישה מוקדמת:

1. בחן בצורה יסודית את הצעת מקום העבודה לתנאי הפרישה. התייעץ באנשי מקצוע כמו עו"ד, יועץ מס, ורו"ח, כשהשורה התחתונה צריכה להיות – איזו הכנסה חודשית תהיה לך עם הפרישה המוקדמת לעומת ההכנסה החודשית אם תמשיך לעבוד במקום העבודה? ואם המעסיק מבטיח בפרישה מענק של, נניח, מיליון שקלים, כמה באמת ייכנס לחשבון הבנק שלי אחרי כל הניכויים?

2. בצע הערכת מצב – האם מקום העבודה עומד להיסגר או לא. אם מצבו קשה הרי שהפרישה לפנסיה היא ודאית ועכשיו רק נותר "להילחם" על תנאי הפרישה. אך אם מקום העבודה יציב ובטוח, בצע הערכת היתכנות האם תוכל "לוותר" על הצעת הפרישה המוקדמת ולהישאר במקום העבודה. כשהסיכון הוא שבעוד שנה-שנתיים יפטרו אותך בלי חבילת פרישה מפנקת, אלא רק פיצויים.

3. בצע סקירה מקיפה לגבי זכויותיך והכנסותיך האחרות המגיעות לך מגופים כגון ביטוח לאומי, קופות גמל וכו'. 

4. ערוך סריקה יסודית בניירת הפרטית שלך ובכלי חיפוש ברשת כדי לאתר קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות ש"נשכחו" עם השנים. אלו יכולים להיות חשבונות ממקומות עבודה קודמים ולפעמים מוצאים הפתעות. מה שניתן, רצוי לפדות או לאחד חשבונות, כי בחשבונות רדומים אלה אתה משלם דמי ניהול גבוהים מאד. 

5. בדוק עם יועץ המס מהם זכויותיך וחובותיך במס הכנסה מבחינת הפיכתך ל"פנסיונר צעיר" שטרם הגיע לגיל הפרישה הרשמי. בדוק גם עם יועץ המס שלך לגבי תכנון מס אפקטיבי של כספי הפיצויים שתקבל והכנסות אחרות. ישנן דרכים יצירתיות וחוקיות לגמרי להקטין את תשלומי המס בעת הפרישה ובשוטף.

6. בכל מקרה אל תתפתה למשוך את קרן הפנסיה בתשלום הוני לצורך הוצאה גדולה חד פעמית. רצוי להמשיך את הקרן פעילה ולהפריש אליה כספים עד לגיל הפרישה המקורי  והרשמי.

7. הערך את יכולתך למצוא עבודה חדשה בגיל הפרישה המוקדמת. זה לא פשוט אבל ישנם מקצועות מבוקשים שגם בגילאים מתקדמים עדיין רלוונטיים. לחלופין בדוק אפשרות לעשות הסבה מקצועית, או לעבוד במשרה חלקית. זכור כי במצב זה עליך לבצע שוב בדיקת הכנסות ובדיקת מיסוי כדי לוודא שתגיע להכנסה החודשית הרצויה מבלי שיפול עליך נטל מס מיותר ומבלי לאבד זכויות

No comments:

Post a Comment